آسیب شناسی دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام با رویکرد شناختی |
کد مقاله : 1199-IRFP5-FULL |
نویسندگان |
محمد مهدی گلشاهی *1، عباسعلی رهبر2 1دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران 2دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
رشد سریع فناوری های ارتباطی و شبکه های اجتماعی، دولت ها را با این حقیقت روبه رو کرده است ، که شکل جدیدی از دیپلماسی در قالب دیپلماسی رسانه ای وارد عرصه ی معادلات بین المللی شده است . در این دیدگاه نسبت به دیپلماسی ، رسانه به مثابه ابزاری تلقی می شود که سیاستمداران می توانند با استفاده از آن ، نیات و مقاصد خود را مورد محک و چالش دیپلماتیک قرار دهند و از رسانه به عنوان ابزاری در جهت ارتقای تأمین منافع ملی و سیاست خارجی کشورها استفاده کنند . در این روند رسانه ها ، که زمانی صرفا ابزاری برای انتقال اطلاعات به شمار می رفتند اینک در سایه ی فناوری های ارتباطی پیشرفته ، خود جهت دهنده ی دیپلماسی به حساب می آیند . در واقع در عصر اطلاعات شاهد شکل گیری سطح جدیدی از ارتباطات درقالب دیپلماسی رسانه ای هستیم که به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مبادلات سیاسی و تعامل بین کشورها در سطح جهانی مطرح می شود و بخش مهمی از دیپلماسی عمومی کشور های جهان را به خود اختصاص می دهد و عامل مهمی در زمینه سازی برای دیپلماسی اقتصادی به شمار می رود . در این میان اهمیت دیپلماسی رسانه ای برای جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام و با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران دو چندان می شود ، این در حالی است که جمهوری اسلامی نتوانسته عملکرد مناسبی در صحنه ی رسانه ای جهان داشته باشد که حاصل این امر ارائه تصویر ناقص و وارانه از شرایط ایران نزد افکار عمومی جهان و در قاب رسانه های غربی است . از این رو پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب و با رویکرد شناختی و در چارچوب نظریه ی همگرایی رسانه ها به بررسی نقش دیپلماسی رسانه ای در تغییر رویکرد جامعه ی بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران می پردازد و به این سوال مهم پاسخ می دهد که نقشه ی راه دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصه سیاست خارجی در دوران پسا برجام چیست . |
کلیدواژه ها |
دیپلماسی رسانه ای ، رویکرد شناختی ، نظریه همگرایی رسانه ها ، جمهوری اسلامی ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |