نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ بیگانه در افغانستان
کد مقاله : 1292-IRFP5-FULL
نویسندگان:
جلیل احمد یوسفزی *1، داود عرفان2
1علوم سیاسی/روابط بین الملل/دانشگاه فردوسی مشهد
2علوم سیاسی، دانشگاه جامی،هرات،افغانستان
چکیده مقاله:
جایگاه و نقش رسانه‌های داخلی در عصر تکنولوژی و شرایط امروزی و خصوصا بعد از مطرح شدن نظام دموکراسی در افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است. در افغانستان بیش از ده‌ها رسانه تصویری، صوتی، چاپی و اینترنتی دولتی و خصوصی وجود دارد که روزانه با ارائه برنامه‌های متنوع داخلی و خارجی مردم را مشغول می‌کنند. بحث اصلی ما بیشتر روی رسانه‌های خصوصی متمرکز می‌باشد، چون رسانه‌های دولتی با مراعات نمودن تمام موازین ملی، اسلامی و مطابعت از تمام قوانین موضوعه و قانون رسانه‌ها در پخش و نشر برنامه‌های خویش راهی معتدل را پیش گرفته و به تولید برنامه‌های مفید می‌پردازند، ولی عدم توجه و نظارت خاص دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ بر روی برنامه‌ها و مُحتویات رسانه‌های تصویری خصوصی باعث شده که بعضی از این رسانه ها پا را فراتر گذاشته و به پخش و نشر برنامه‌هایی که تاثیرات سوء را بر فرهنگ و اعتقادات مردم می‌گذارد بپردازند. در این مقاله ما به بررسی نقش رسانه های داخلی افغانستان در ترویج فرهنگ بیگانه در میان مردم پرداختیم. با این فرضیه که رسانه ها نقش مهم و اساسی در فرهنگ‌سازی جامعه افغانستان دارند و نتایج حاکی از آن است که علیرغم کارکرد مثبت رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی برای مردم، کارکردهای منفی نیز دارند بویژه تلویزیون که بیشترین تاثیر را روی افکار جامعه و فرهنگ کشور دارد. عدم نظارت صحیح و گسترده دولت و دستگاه‌های اجرایی در این مورد عواقب ناگواری هم‌چون زدودن فرهنگ اسلامی افغانی و گسترش فرهنگ غربی و هنجار شکنی و... به دنبال داشته است.
کلیدواژه ها:
رسانه، فرهنگ بیگانه، افغانستان، آزادی بیان
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
پنجمین همایش بین المللی نظام بین الملل، تحولات منطقه ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
login